Programmeren met kinderen op de basisschool

 

Basis

Programmeren

Pixels Scratch Junior
Binair Dash en Dot
Internet Ozobot
Hagelslag robot LEGO Mindstorm
Blog en Vlog Scratch
Website Littlebits
  Gamemaker


Les serie 1: Leren programmeren zonder computer

In het lokaal van groep 8 van de openbare basisschool Jan Ligthart in Woudenberg staan computers en tabelts. Maar die blijven ongebruikt tijdens de allereerste lessen over computers.

Wat is een computer? Wat is het internet? Hoe kan je foto’s versturen in pixels? Hoe rekent een computer? Wat is binair? Hoeveel is een gigabyte? Wat is een website? Wat is bloggen en vloggen?

De eerste vier  van de tien computerlessen gaan over hoe een computer werkt en wat je er allemaal mee kunt doen. De kinderen sturen elkaar codes met pixeltekeningen en getallen en letters in binaire code met alleen maar nullen en enen. Want de computer kent alleen maar ‘aan' of ‘uit’, 'één' of 'nul'.
Daarna komen de lessen over programmeren..

 

'Wat is programmeren?' Nienke Gijsen vraagt het groep 8. De vingers gaan omhoog. Je hebt het nodig voor het maken van een app weten de kinderen, en voor een website en het maken van spelletjes.

Troubleshooten

Elk programma dat je maakt gaat de eerste keer fout. Wat moet je dan doen? “Troubleshooten” zeggen de kinderen in koor. Dat hebben ze heel goed begrepen van de sandwich robot. De kinderen moeten een programma maken om een medeleerling, die de robot speelt, een boterham met hagelslag te laten smeren. Dat levert veel grappige momenten op. Heel veel hagelslag op de boterham, grote klonten boter en brood op de grond.

Youtube filpje over de sandwich robot

Gelukkig blijft een robot het programma eindeloos uitvoeren als je dat vraagt.

Creativiteit, logica, fantasie, geduld, Engels

Voor het maken van eigen programma’s, apps en spelletjes heb je speciale vaardigheden nodig.

 

Les serie 2: De eerste programmeer-opdrachten

Daarna begint het ‘echte’ programmeren.

Met Ko de Kraker ( kodekraker.watnou.nl ) leren kinderen de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. Een vogel moet noten verzamelen. Hij kan alleen maar commando’s opvolgen om zijn weg te vinden binnen de doolhof: links, rechts, naar boven of naar beneden. Maar hij moet ook springen en zwemmen. Bij 150 punten krijgt de vogel een bronzen noot. En bij 300 een zilveren en bij 450 punten een gouden.

 

Via www.codeavengers.com leren kinderen in hun eigen tempo op een leuke en interactieve manier leren hoe ze zelf een app, game of website kunnen bouwen met behulp van JavaScript, HTML en CSS.

 

Programmeerlessen

De laatste vier lessen programmeren de kinderen afwisselend met vier verschillende systemen:

1. Minecraft programmeren

Op code.org  vind je één uur durende introductie-opdrachten waarbij je spelenderwijs met programma's maakt met Minecraft, Star Wars, Frozen, Angry birds en Flappy bird thema’s.

 

2. Bouwen met Scratch

Het bouwen in Scratch Junior of Scratch is alsof je met lego aan het bouwen bent. Het is  toegankelijk voor iedereen die kan lezen. Het toepassingsgebied is enorm breed, bijvoorbeeld animatie, verhalen, games, simulatie en muziek.

3. Game maken met Gamemaker

Met Gamemaker maak je een game, waarbij figuren door een doolhof lopen en en zo punten kunnen verdienen.

4. Programmeren van een LEGO Mindstorm robot.

De LEGO robot kan allerlei opdrachten uitvoeren, zoals geluiden maken, bewegen en reageren op sensoren.  Je maakt een programma dat de robot een rondje laat lopen en balletjes laat wegschieten als hij de kleur geel ziet.

Wat vinden de kinderen van groep 8?

“Het was superleuk”

“Je moet goed opletten bij het maken van een programma”

“Ik ga thuis proberen mijn eigen game te maken”

Youtube filmpje van het programmeren